Data opublikowania: 2015-04-14 14:47:13
Informacja ogólna o egzaminie gimnazjalnym w 2015 r
Informacja o egzaminie gimnazjalnym
przeprowadzanym od 21 do 23 kwietnia 2015 r.
W 2015 r. egzamin gimnazjalny będzie przeprowadzany od 21 do 23 kwietnia (wtorek – czwartek), zgodnie z poniższym harmonogramem.
Dzień |
Przedmiot(y) |
Godzina rozpoczęcia |
Czas trwania |
21 kwietnia, wtorek |
historia i wiedza o społeczeństwie |
9:00 |
60 minut |
|
przerwa |
||
język polski |
11:00 |
90 minut |
|
22 kwietnia, środa |
biologia, chemia, fizyka, geografia |
9:00 |
60 minut |
|
przerwa |
||
matematyka |
11:00 |
90 minut |
|
23 kwietnia. czwartek |
język obcy (poziom podstawowy) |
9:00 |
60 minut |
|
przerwa |
||
język obcy (poziom rozszerzony) |
11:00 |
60 minut |
W przypadku uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, czas pracy z poszczególnymi arkuszami może zostać przedłużony:
· o 20 minut – w przypadku historii i wiedzy o społeczeństwie, przedmiotów przyrodniczych oraz języka obcego na poziomie podstawowym
· o 30 minut – w przypadku języka obcego na poziomie rozszerzonym oraz
· o 45 minut – w przypadku języka polskiego i matematyki.
W 2015 r. do egzaminu gimnazjalnego zostało zgłoszonych 363 895 uczniów z 6 890 szkół, którzy rozwiążą zadania w ponad 2 125 000 arkuszach.
Na tegoroczny egzamin gimnazjalny Centralna Komisja Egzaminacyjna we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi przygotowała 175 różnego rodzaju arkuszy, w tym:
· 83 arkusze z historii i wiedzy o społeczeństwie, języka polskiego, przedmiotów przyrodniczych i matematyki w języku polskim, litewskim i ukraińskim
oraz
· 92 arkusze i 37 płyt z języków obcych nowożytnych.
Największa grupa gimnazjalistów (85%) zadeklarowała przystąpienie do egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym, a 80% zdających przystąpi również do egzaminu z tego języka na poziomie rozszerzonym. Drugim najczęściej wybieranym językiem jest język niemiecki. Do egzaminu z tego języka na poziomie podstawowym przystąpi 12% gimnazjalistów, a do egzaminu na poziomie rozszerzonym – prawie 4%. W przypadku pozostałych języków obcych wybory kształtowały się następująco:
· język francuski: poziom podstawowy (PP) – 0,3%; poziom rozszerzony (PR) – 0,1%
· język hiszpański: PP – 0,1%; PR – 0,05%
· język rosyjski: PP – 2,4%; PR – 0,8%
· język włoski: PP – 0,03%; PR – 0,003%.
Prace gimnazjalistów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów, a wyniki przysłane do szkół przez okręgową komisję egzaminacyjną. Ogólnopolskie wyniki egzaminu gimnazjalnego będą ogłoszone 19 czerwca br. Tego samego dnia swoje wyniki poznają uczniowie, natomiast zaświadczenia o wynikach egzaminu gimnazjalnego uczniowie otrzymają w dniu zakończenia roku szkolnego wraz ze świadectwem szkolnym.
Arkusze wykorzystane na tegorocznym egzaminie gimnazjalnym będą publikowane na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych w każdym dniu egzaminu:
· ok. godz. 13:00 – pierwszy arkusz z danego dnia
· ok. godz. 16:00 – drugi arkusz z danego dnia.
E-ocenianie na egzaminie gimnazjalnym z matematyki
W tym roku rozwiązania zadań otwartych z matematyki uczniów gimnazjów z terenu czterech okręgowych komisji egzaminacyjnych: w Jaworznie, w Krakowie, w Łodzi i we Wrocławiu zostaną ocenione z wykorzystaniem elektronicznego systemu oceniania (tzw. e-ocenianie).
Podczas egzaminu – podobnie jak to miało miejsce w latach poprzednich – uczniowie zapiszą rozwiązania zadań otwartych na wyznaczonych stronach w arkuszu egzaminacyjnym. Po egzaminie jednak – odmiennie od tego, jak egzaminatorzy pracowali wcześniej – w tym roku rozwiązania zadań nie trafią do nich w wersji papierowej. Rozwiązania zadań otwartych zostaną zeskanowane w komisji okręgowej, a egzaminatorzy będą oceniali poprawność rozwiązań, korzystając ze skanów i specjalnego oprogramowania (scoris® Assessor) na ekranie komputera. W związku z tym bardzo ważne jest, aby uczniowie zapisywali rozwiązania zadań wyraźnie czarnym tuszem lub atramentem.
Przed wprowadzeniem elektronicznego systemu oceniania na tegorocznym egzaminie przeprowadzone zostały dwa pilotaże systemu e-oceniania (w 2012 r. i 2013 r.), a w marcu 2015 r. odbyła się sesja próbna. Wzięli w niej udział wszyscy ci egzaminatorzy, którzy będą oceniać rozwiązania zadań z matematyki tegorocznych gimnazjalistów.
Egzaminatorzy z wszystkich komisji okręgowych – zarówno tych czterech, w których odbędzie się e-ocenianie, jak i pozostałych czterech, które w tym roku przeprowadzą ocenianie na dotychczasowych zasadach – przejdą takie samo merytoryczne szkolenie przed przystąpieniem do oceniania prac. Wszyscy egzaminatorzy będą pracować w zespołach, których pracami będzie kierował przewodniczący. Prace wszystkich zespołów będzie koordynował centralny zespół ekspertów, kierowany przez eksperta CKE.
Dzięki wprowadzeniu e-oceniania egzaminatorzy będą mogli pracować w domach, w dogodnym dla siebie terminie, nie tracąc przy tym opieki merytorycznej sprawowanej przez przewodniczącego, z którym mogą konsultować sposób postępowania w przypadku nietypowych rozwiązań. E-ocenianie stwarza również lepsze możliwości monitorowania jakości pracy egzaminatorów.
Aby przeprowadzić e-ocenianie, konieczne było nieznaczne zmodyfikowanie struktury arkusza egzaminacyjnego i sposobu kodowania arkusza przez zdających, o czym można przeczytać tutaj.